Eurhytmics za početnike

U svojim tekstovima na temu muzičkog obrazovanja dece najmlađeg uzrasta, često sam napominjala važnost slušanje muzike i koliko i kako ono doprinosi muzičkom razvoju i obrazovanju. Ovog puta tema će biti u bliskoj vezi sa slušanjem muzike, ali i sa odgovorom tela na zvučnu stimulaciju. Reč je o tehnici učenja muzike koja je stara stotinak godina i obuhvata izučavanja tri oblasti muzike: euritmiju, solfeđo i improvizaciju. To je Dalkroz metoda.

Nastanak Dalkroz tehnike vezuje se za početak 20-og veka i pedagoški pristup razvijen od strane švajcarskog muzičara Dalkroza. Za vreme njegovog boravka u Alžiru, gde se bavio dirigovanjem, počeo je da analizira i obraća posebnu pažnju ritmu jer je bio izložen vrlo kompleksnim ritmičkim strukturama. Sa svojim prijateljem, psihologom Claparedeom, razvijao je metodu učenja zasnovanu na igrama promena ritma i tempa i brzih reakcija ne bi li naterao mozak na koncentraciju a telo na brz odgovor.

Znam da na pomen reči Eurhytmics velika većina prvo pomisli na britanski pop duo, ali oni, zapravo, nemaju posebne veze sa euritmijom. Pod ovim pojmom se podrazmeva umetnost interpretacije osnovnih elemenata muzike pokretima tela. Pojednostavljeno, to bi značilo isto što i pokreti tela dok slušamo muziku. DakIe, euritmija je kada, preplavljeni osećanjima na pop koncertu želite da učestvujete i više nego da samo sedite na svom sedištu, pa ustanete i počnete da se njišete u ritmu muzike. I kada želite pljeskanjem da ohrabrite prijatelja koji je uzeo mikrofon u ruke na svadbi ili žurci. Čak i kada slušate klasičnu muziku brzog tempa pa vam muzički adrenalin prostruji kroz telo i natera vaša stopala da počnu da lupkaju u ritmu. Dakle, euritmija je potpuno prirodan doživljaj muzikdalkroz1e i odgovor tela na zvučnu senzaciju. Euritmiju je posebno pominjao i promovisao austrijski naučnik dr Rudolf Štajner. Ovaj izuzetni naučnik, posebno zainteresovan za ritam u svakom smislu postojanja, smatrao je euritmijom osnovom svakog, dakle, ne samo muzičkog, obrazovanja deteta. Danas euritmija često dobija i nove dimenzije. Ona podrazumeva i odgovor tela na tekst koji koji se izvodi u pesmi. Tako možete slobodno reći da radite po Dalkroz metodi kada sa detetom pevate pesmu o suncu pa podignete ruke visoko, ili ih sklopite ispod obraza kada se u tekstu pomene spavanje. Euritmija i Dalkroz uopšte, već čitav vek se koristi i u pronalaženju novih pokreta u baletskoj umetnosti. Sve baletske kuće sveta uz pomoć euritmije i improvizacije dolaze do novih pokreta tela i koreografija. Kako je odavno poznato da ples može imati i terapeutsko dejsvo, širom sveta sve su popularnije radionice u kojima se Dalkrozom bave osobe uzrasta od 4 godine pa do penzionerskih dana. Euritmijske vežbe podstiču im koncentraciju, opuštaju ih, socijalizuju, pomažu pri učenju jezika i uče ih da spoznaju sopstveno telo. I što je deci najvažnije – oni se odlično zabavljaju!

Marijana Milošević Simić

Bim Bam

 

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno, uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s